Pythonskole

Kursmateriell

Valg av verktøy

Thonny

Det ER mange fordeler å ha et kodeverktøy/kodeprogram installert på din maskin.

Installer pylab i Thonny

I Thonny gjør du følgende før du kan ta i bruk pylab:

1. Velg «Verktøy» (eller «Tools») fra menylinjen øverst i programmet
  2. Velg øverste menyvalg i nedtrekksmenyen, «Manage packages» eller «Håndter pakker» (e.l.)
  3. I dialogen som dukker opp, søk etter biblioteket «matplotlib». Trykk på det øverste treffet som heter bare det (altså ingenting før eller etter med bindestrek)
  4. Trykk «Install» eller «Installer nederst i dialog-vinduet. Lukk vinduet når installasjonen er ferdig.

Jupyter

For å vise deg noe litt annet, som kan bli (og delvis ER allerede på videregående skole) et foretrukket verktøy for innleveringer:

Kilde: https://jupyter.org/assets/homepage/voilapreview.webp

Oppgaver

Verdens befolkning

Kast terning

Et enkelt terningkast kan kodes med fire linjer. Prøv å utvide koden med en if-test, en løkke (for eller while) til å etterligne et spill som bruker terninger.

Funksjoner

Tekstbasert programmering er ofte en effektiv måte å analysere eller vise frem funksjoner i plott. Med pylab-biblioteket har vi også tilgang på de fleste vanlige matematiske funksjoner, som eksponensialfunksjoner, logaritmer, m.fl.

Oppgave - Klarer du å "kode fra bunn"?

1. Start en ny, blank kode
  2. Definer variable for høyde og alder
  3. Sett disse lik verdier som er typiske for et nyfødt barn
  4. Lag en while-løkke med en begrensning som viser når løkken skal stoppe
    • F.eks. når alder er større enn eller lik 100
  5. Få dine variable for alder og høyde til å oppdatere seg.
    • Velg selv hvor mye de skal øke hver gang
  6. Legg til utskrift med kommandoen print:
    • Hvert år, som sier hvor høy og gammel personen er.

Skriv koden i ditt eget program, f.eks. Thonny, eller:

Eksamensoppgave i matematikk

Følgende oppgave ble gitt i eksempel eksamenssettet fra udir. Eleven bes ikke om å skrive ferdig kode selv, men å kommentere innholdet i et flytdiagram.

Det åpner for flere tilnærminger for hvordan vi skal forberede eleven til å løse slike oppgaver.

Hva tenker du er en god tilnærming?

Løsningsforslag 1

Løsningsforslag 2

Bonusoppgaver

Lotto

Skriv din egen kode

Denne kan du bruke om du vil skrive din egen kode fra bunn av, og teste den uten å måtte installere en IDE på din PC.

Takk for din bestilling!

Vi kontakter deg så snart vi har lest din bestilling. Om du er på jakt etter inspirasjon til hva det kurset du ønsker skal handle om, kan du se vår YouTube-kanal.

Om du blir utålmodig eller har travelt med å få bekreftet din bestilling, kontakt oss på 93024034 eller kontakt@pythonskole.no.

Vennlig hilsen Vegard & Co